Wednesday, April 1, 2009

Tanya Diri


Assalamualaikum..

Pernah ada seseorang yg baru masuk islam bertanya kpd Rasulullah utk meminta penerangan apa itu islam?? Lalu baginda pun menyuruh lelaki itu berjumpa dgn sahabat nabi (ana nda ingat sapa) lalu sahabat itu pun mmbacakan sebuah ayat dari Al-Quran (ana pn nda ingat surah apa..afwan) yg kira-kira bermaksud: sesungguhnya Allah akan membalas segala perbuatan manusia, walaupun sekecil zarrah. Sesuatu perbuatan yg baik Allah akan balas dgn balasan yg baik dan jika perbuatan yg buruk Allah akan balas dgn buruk.. Selepas itu lelaki yg bertanya itu pun menjawab.. "sekarang..aku faham apa itu islam"

Adakah antum faham apa itu islam?? Jika ada seseorang bertanya kpd antum adakah antum dpt menjawabnya?? Mempelajari islam itu sangat-sangat-sangat-sangat wajib bagi setiap muslim. Cuba kita cerminkan pada diri kita adakah kita mengenali islam itu seluruhnya..? adakah islam itu agama kekerasan??terroris??atau ia sama dgn agama yg lain??

Jawapannya adalah TIDAK..TIDAK..TIDAK..islam bukan agama kekerasan, islam bukan mengajarkan terrorisma..islam itu tidak sama dgn agama lain..Agama islam adalah SYUMUL(sempurna) tetapi manusia itulah yg membuatkan ianya tidak syumul..!!

Mengapa?? cuba tanya diri kita.. adakah kita hanya solat seminggu sekali(solat juma'at)?? Adakah kita membaca Al-Quran hanya utk mendapatkan sijil(sijil khatam, sijil ijazah, etc) selepas itu kita membiarkan Al-Quran itu menjadi perhiasaan dirumah-rumah (berhabuk)?? adakah kita berpakaian menutup aurat hanya di sekolah agama sahaja tetapi berpakain "sakit mata" bila ke shoping complex??Adakah kita amat sukar utk bersedekah di jalan Allah (berfikir 2 kali) dan amat senang apabila kita ingin membeli tiket konsert/ membeli suatu yg tidak berfaedah (tanpa berfikir lagi).

Sepatutnya kita mencontohi Rasulullah S.A.W. bukannya mencontohi yang lain...!! Sepatutnya kita mengenali Rasulullah S.A.W lebih daripada mengenali artis-artis barat / pemain bola / pelakon dan sebagainya. Contohi Nabi kita, contohi akhlaknya, contohi budi pekertinya contohi sikapnya. Al-Quran itu adalah akhlak nabi..baca sirah nabi dan pelajari isi Al-Quran.

Sesungguhnya dalam melaksanakan tugas(dakwah) dan amal kebajikan utk mendapatkan keredhaan Allah amatlah susah. Jalan yang di rempuhi bukannya jalan yg bertaburkan bunga TETAPI jalan yg di taburi duri dan ingatlah syaitan laknatullah senantiasa menggoda kita dari 4 penjuru, depan, belakang, kanan dan kiri (ada dlm Al-Quran tp ana lupa apa ayatnya)

Ingatlah Allah itu ada dimana-mana. Allah akan membalas segala perbuatan kita. kadang-kadang saya kecewa dan hampir berputus asa apabila melihat kawan saya yg memakai pakaian seolah-olah tidak memakainya. semoga Allah memberinya taufik dan hidayah kepadanya dan kepada kitani semua yg membaca post ini, Amin~..

Mohon maaf jika ada terkasar bahasa. Tujuan ana tidak lain hanyalah memberi nasihat dan pengajaran kpd kitani semua.
Al-'Asr
Dengan nama Allah yg maha pengasih, maha penyayang

Demi masa(1)
Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dlm kerugian(2) Kecuali orang-orang yg beriman dan mengerjakan kebajikan dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan menasihati supaya menetapi kesabaran(3)
maha benar kata-kata Allah yg maha agung



No comments: