Sunday, March 22, 2009

US 2 Juta Untuk Propaganda Israel

Israel sedang menyiapkan program propaganda untuk memulihkan citra negara Zionis yang makin tercoreng selepas agresi brutalnya selama 22 hari ke Jalur Gaza. Kementerian Luar Negeri Israel sudah meluluskankan dana sebesar dua juta dollar untuk keperluan propaganda itu.

Israel nampaknya sedar akan posisinya dalam hubungan antarabangsa sedang terancam. "Operasi Cast Lead" telah mencetuskan demonstarsia besar-besaran di pelbagai penjuru dunia. Hubungan Israel dengan sejumlah negara Muslim seperti Turki dan Mauritania merenggang setelah kedua negara itu menutup kedutaan besar Israel sebagai bentuk protes agresi Israel ke Jalur Gaza. Pasukan olahraga Israel bahkan ikut terkena getahnya, mereka menjadi sasaran caci maki penonton di Sweden, Sepanyol dan Turki. Lembaga-lembaga hak asasi antarabangsa, pakar undang-udnang, investigator internasional juga menuntut agar Israel diseret ke pengadilan antarabangsa sebagai penjenayah perang.

Selain tragedi pembantaian di Gaza, Israel juga dikecam dunia kerana sekatan yang dilakukannya di Gaza, pembangunan tembok pemisah di Tebing Barat dan perluasan pemukiman Yahudi dengan cara merampas rumah dan tanah milik warga Palestin.

sumber

No comments: