Friday, August 8, 2008

Solat..


Adakah antum semua sudah solat..? Apa itu solat? mengapa kita solat? Jika d Brunei, saya rasa semua orang islam sudah d ajarkan bagaimana cara2 utk sembahyang..kecil2 dah pandai sembahyang..memang dapat dbanggakan oleh ibu bapa kita..Semasa kecil lagi memang selalu sembahyang..pandai membaca Al-Quran, menghafal lebih dari 10 surah..


Cuba tanya diri kita sendiri..Apa yg terjadi pada diri kita? Adakah kita masih sembahyang? Adakah kita masih membaca Al-Quran dgn lancar..? kalau d bahas mengenainya memanglah panjang dan menggambil masa yg panjang...dsini insyaAllah saya hanya menggatakan yg am saja.. Semua org tahu dan menggetahui bahawa sembahyang itu adalah WAJIB..! Takrif wajib pn tak payah lah saya menghuraikannya...memang semua org pn tahu..mungkin org2 yg bukan islam pn tahu maksudnya..


Mengenai balasan kalau meninggalkannya sembahyang pn memang kita pernah baca..dan mungkin kita tidak mahu mengingatinya kerana balasannya adalah menggerikan..Tetapi menggapa masih ada yg tak sembahyang..? Adakah kita hanya islam dluar saja / islam office hour? sembahnyang hanya pada hari Juma'at..? atau sembahyang hanya setahun sekali or dua kali, sembahyang hari raya?


Banyak org beranggapan dan berkata "aku muda masih kali ahhh...enjoy dulu...sudah tua karang baru ku sembahyang..." Kita tak tahu bila kita akan mati.. Banyak org yang masih muda or kanak2 yang mati di usia yg masih muda..bagaimana dgn kita..?mungkin sebentar lagi kita akan mati, mungkin esok or lusa or minggu depan..
Sudah kah kau bersedia utk mati?? mudah2an Allah mematikan kita dlm keadaan husnul khatimah iaitu mati dlm keadaan yg baik dan islam..AMIN... Yg baik dtg drpa Allah dan yg buruk dtg dr diri saya sendiri...




No comments: